Ideja o kampanji i nižim cijenama u maloprodaji koji će biti označeni stikerima “društveno odgovorni proizvodi” potekla je od Ministarstva trgovine i turizma RS, a realizacija se očekuje početkom narednog mjeseca.
Resorni ministar Denis Šulić kaže za “Glas” da su ideju podržali svi predstavnici trgovačkih lanaca s kojima je u ponedjeljak održao sastanak u vezi s kretanjem cijena u Srpskoj.
– Trgovački lanci su spremni da se odreknu dijela profita na određene proizvode u korist potrošača. Shvataju da su inflatorna kretanja udar na građane, pogotovo one koji imaju primanja ispod prosjeka – rekao je Šulić.
On je naglasio da u narednih desetak dana očekuju da im se jave trgovački lanci ali i samostalni trgovci koji žele biti dio kampanje, do kada bi trebalo biti završeno i štampanje stikera.
– Koji artikli će se prodavati po nižim cijenama odlučiće trgovci, s tim da to neće biti osnovne životne namirnice na koje je marža već ograničena odlukom Vlade Srpske – kazao je Šulić.
Određene korake već je započela kompanija “Zvorničanka” u okviru koje posluje 15 maloprodajnih objekata pod nazivom “Z marketi”. Generalni direktor ove kompanije Ninoslav Rašković kaže za “Glas” da planiraju smanjiti maržu na oko 100 artikala iz različitih kategorija, poput hemije te konditorskog i konzervisanog programa.
– Očekujemo da akcija počne 1. juna. Svi ti proizvodi osim što će biti označeni stikerima ministarstva, biće izloženi što je moguće vidljivije kako bi kupcu zapali za oko. Nadam se da će se što više trgovaca, ali i proizvođača priključiti kampanji kako bi građani što povoljnije kupovali – kazao je Rašković i dodao da se u njihovim marketima sa istim ciljem odnedavno sprovodi akcija pod nazivom “Stop inflaciji” u okviru koje su smanjili maržu na raznu robu.
U kampanju će se uključiti i Market “As” tvrdi vlasnik Ljubo Simić.
– Ako su svi zauzeli stav da se odreknu dijela profita i mi ćemo slijediti tu ideju. Podržaćemo tu priču jer smo tu za naše građane i pomoći ćemo koliko možemo. Međutim, želim da naglasim da se mi konstantno borimo za što niže cijene, spuštamo koliko god može jeftinije, a ako se i desi da neko prekorači maržu to najčešće bude greška programa – priča Simić.
S druge strane, predsjednik Unije udruženja poslodavaca RS Saša Trivić koji je vlasnik kompanije “Krajina klas” u okviru koje posluje lanac pekara “Manja” kaže da neće biti dio kampanje.
– Ako spustim cijenu jednog proizvoda, moram drugog podići, jer na kraju mjeseca saldo mora biti isti. Preduzeća nisu socijalne ustanove niti se mogu baviti s tim. Rade za profit i plate, a država kroz socijalnu kartu ili neke druge mjere treba pomoći ugroženim građanima. Trgovci ne prave novac, žive od marže – rekao je Trivić i dodao da će kampanja dobro doći građanima slabijeg imovinskog stanja koji ciljano kupuju.
Izvršna direktorica Udruženja za zaštitu potrošača “Don” iz Prijedora Murisa Marić pozdravila je ideju o kampanji, navodeći da se konačno traže rješenja kako da se pomogne kupcima.
– Dugo vremena smo čekali da se nešto pokrene, namjera resornog ministra je veoma dobra, a koliko će trgovački lanci htjeti da se odreknu profita i koliko će ih se stvarno priključiti kampanji vidjećemo. Nadam se da će određenom broju kupaca, onoj najsiromašnijoj populaciji, ovo dobro doći jer oni ne kupuju skupe proizvode na koje će se možda podići marža kako bi se to pojeftinjenje poravnalo – istakla je Marićeva.
Internet prodaja
Murisa Marić kaže da predstavnici potrošača danas sjedaju za pregovarački sto s ministrom Denisom Šulićem prvi put nakon njegovog imenovanja.
– Mnogo je tema za razgovor, sve u lancu je poskupjelo, a kao poseban problem izdvaja se ilegalna internet prodaja koja sve više cvjeta. To je vrlo razrađena siva ekonomija kojoj treba stati u kraj – rekla je Marićeva.
Izvor: Glas Srpske