Prva pomoć predstavlja skup mjera i postupaka kojima se spašava život i spriječava dalje pogoršanje zdravlja povrijeđenih i oboljelih osoba. Osnove prve pomoći trebalo bi da poznaje svaki čovjek, međutim postavlja se pitanje koliko se pažnje pridaje edukaciji ljudi kako bi bili osposobljeni da pruže prvu pomoć ukoliko se zadese u situaciji u kojoj je svaki minut dragocjen za nečiji život.
Učenici trećeg razreda medicinske škole Centra srednjih škola Trebinje procijenili su da je (ne)poznavanje osnova prve pomoći problem koji zaslužuje veću pažnju.
U sklopu predmeta Demokratija i ljudska prava i projekta “Ja građanin” učenici žele da podignu svijest društva o tome koliko je značajno da se prva pomoć detaljnije izučava.
“Problem (ne)poznavanja prve pomoći smo izabrali zato što je to postao jedan od većih problema svakodnevice. Sve je veći broj mladih koji pokazuju neodgovornost, nezainteresovanost i neznanje kada su u pitanju osnove prve pomoći. Nesreće se nažalost dešavaju na dnevnom nivou stoga moramo da shvatimo važnost poznavanja barem osnova prve pomoći, jer i naš najmanji postupak prilikom pružanja prve pomoći može spriječiti nastanak posljedica i spasiti život”, rekao je Slobodan Milenić, učenik trećeg razreda medicinske škole.
Prema njegovim riječima u našoj okolini se malo ili skoro pa nikako razgovara o ovoj vrsti problema. Oni, zajedno sa njihovom profesoricom Sonjom Milišić, su prvi koji su pokrenuli inicijativu rješavanja problema u okviru predmeta Demokratija i ljudska prava .
Učenica Snežana Rutešić kazala je da smatraju da je edukacija o pružanju prve pomoći od velike važnosti upravo zbog toga što svi mogu da se nađu u prilici da od njihove reakcije zavisi nečiji život.
“Kod svakodnevnih situacija poput gušenja hranom, razderotine, opekotine, uboda, kolapsa ili epilepsije neadekvatnim reagovanjem može doći do velikih i tragičnih posljedica. Na osnovu toga postajemo svjesni koliko je tanka granica koja nas dijeli od života do smrti i da je to samo jedan trenutak gdje sve zavisi od drugih ljudi, njihovog poznavanja ove oblasti, spretnosti i brzine”, poručila je Rutešić.
Profesorica Sonja Milišić mišljenja je da se ova tematika ne doživljava ozbiljno, a da je zapravo u određenim situacijama od životne važnosti.
“Niko od nas ne može reći da se ne može naći u situaciji u kojoj će nastati gušenje, neka vrsta opekotine, krvarenja i slično. Takođe danas su česte i saobraćajne nezgode. Po zakonu svaki čovjek treba reagovati ukoliko se nađe na licu mjesta, sem ukoliko na taj način ne rizikuje svoj život. A kako da reaguje ako ne zna primjeniti tehnike i ukoliko sa njima nije upoznat?”, rekla je Milišić.
Dodala je da su u okviru ovog projekta učenici radili ankete sa drugim učenicima srednje škole i vozačima, obavili razgovore sa predstavnicima institucija Gradske organizacije Crvenog krsta Trebinje i Crvenog krsta Republike Srpske koji su im pružili podršku, a takođe i ponudili pomoć u vidu neophodne opreme za aktivnosti sekcije. Razgovore su obavili i sa ljekarima kao i predstavnikom civilne zaštite pri Gradskoj upravi Trebinje.
Nakon detaljnog proučavanja i prikupljanja podataka smatraju da je najbolje rješenje edukacija.
“Najbolje rješenje je detaljnija edukacija nas mladih jer od nas sve kreće, a kao što stariji ljudi često znaju da kažu, na nama svijet i ostaje. Smatramo da su neophodna rješenja uvođenje obavezne sekcije u srednjim školama kao i uvođenje polaganja praktičnog dijela obuke za vozače”, zaključili su učenici.
U svemu tome neophodna im je i medijska podrška i nadaju se da će svojim aktivnostima povećati svijest opštoj populaciji kako bi se i oni mogli uključiti u riješavanje ovog problema.
HP, februar 2022.