RS i BiH Vijesti

Otkriveno šta je špinkflacija: Trik koji ljuti kupce, a na koji ne možete da se žalite

Suočeni sa rastom troškova proizvodnje, skupljih sirovina i energenata, mnogi proizvođači su se poslednjih godina suočili s dilemom – kako povećati cijenu, a smanjiti rizik od pada prodaje.

Riječ šrinkflacija zvuči komplikovano, ali pojava koju ta riječ predstavlja je vrlo jednostavna i odavno poznata potrošačima u Srbiji. Riječ je o mršavljenju, tj. o smanjenju gramaže u pakovanju proizvoda.

Tako, na primjer, čokolade više nemaju 100 grama, nego 90 ili 80, jogurt se smanjio sa 200 mililitara na 180. I iako je količina manja, cijena je ista, ili viša, piše RTS.

I dok je u početku bila očigledna kod osnovnih životnih namirnica, šrinkflacija danas „jede“ gotovo sve proizvode. Promjene je pretrpeo čak i toalet-papir, pa i porcije u restoranu. Pratimo tržište – tako smanjenje gramaže pravda veliki domaći proizvođač čokolade „Štark“.

-Mi osluškujemo potrebe potrošača i pratimo kretanja na tržištu, pa se shodno tome radi i na konstantnom prilagođavanju proizvoda. Imamo različite gramaže, namijenjene različitim ciljnim grupama potrošača i njihovim potrebama – od 30 grama do 250 grama. Na taj način smo svim potrošačima, nezavisno od kupovne moći, omogućili da uživaju u kvalitetnoj čokoladi i ukusu na koji su navikli i koji vole – navode u „Štarku“.

Posredan način da proizvod poskupi

Upravo zbog navike, kupci rijetko obraćaju pažnju na deklaraciju, a na njoj mora da se navede tačna količina. I sve dok je tako, zakon je jasan – kazne nema. Ipak, potrošači takvu praksu doživljavaju kao prevaru.

– Ovo je posredan, perfidan način da proizvod poskupi. Potrošači su i te kako uočili pojavu, izuzetno negativno reaguju. Redovno nas pitaju da li je sve u skladu sa zakonom, primjetili su da je smanjena gramaža, a da je cijena ista, i to utiče na njihov budžet jer za isti novac mogu da kupe znatno manju količinu proizvoda – ukazuje Mladen Alfirović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

„Mršavljenje“ pakovanja je, ukazuju ekonomisti, jedan od načina da se preduzeće bori sa inflacijom i rastom troškova. Istraživanja pokazuju – potrošači manje reaguju na smanjenje ambalaže nego na povećanje cijene.

– S jedne strane proizvođač ima velike troškove, sa druge opada kupovna moć i to je pokušaj, mada postoje drugi načini. Proizvođači mogu da uvedu veća, ekonomičnija pakovanja, porodična pakovanja, vezana, mogu da uvedu proizvode koji imaju niže troškove i niži kvalitet i to bi bilo mnogo transparentnije, a ovo se manje primjećuje – ističe profesorka Ekonomskog fakulteta Mirjana Gligorijević.

Jedan od najuočljivijih primjera šrinkflacije dogodio se 2016. godine. Tada je čuveni švajcarski brend smanjio gramažu, a razmak između čokoladnih planinskih vrhova se povećao. Pakovanje je naizgled ostalo isto.

BONUS VIDEO

Slični članci

Regulator razmatra zahtjev ERS za poskupljenje struje u Srpskoj

Urednik

Otvorena kolektivna izložba “Vrba u Trebinju”

Urednik

U Trebinju održano humanitarno poetsko veče Milana Milanovića (VIDEO)

Urednik

Niču scene na otvorenom u Starom gradu u Trebinju

Urednik

Srpska bogatija za 28 beba: U Nevesinju tri djevojčice

Urednik

Golman Andrej Čolović: Niko nije nepobjediv

Urednik

Mladi obnovili planinski put trebinjskog dijela orjenskog masiva

Urednik

Počela tradicionalna akcija „Paketić za ljepši osmijeh“

Urednik

Život na kocki – porok koji ne bira godine (VIDEO)

Urednik

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavljamo da se slažete sa ovim, ali možete odustati ako želite. Prihvati Pročitaj više