RS i BiH Vijesti

„Ako cijene dizela i benzina u BiH rastu brže od cijena nafte, u pitanju su zloupotrebe od strane distributera i država treba djelovati“

Prof. dr. Anto Domazet oglasio se na svojoj Facebook stranici obajsnivši da građane mnogio dovode u zabludu tvrdeći da je cijena goriva uslovljerna samo cijenom nafte.

Objasnio je kako se zaista formira cijena goriva i šta sve na to utiče.

Vidio sam jučer nekoliko objava u kojima ljudi (nekoliko njih su istaknuti političari) postavljaju pitanja kako to da cijena benzina i dizela raste brže nego što raste cijena nafte.

Pošto vidim da se svi analitičari iz oblasti energetike zadržavaju u objašnjenju kretanja cijena dizela i benzina na korelaciji tih cijena sa cijenama nafte smatram za potrebno da upozorim na zablude i promašaje takvog pristupa.

U objašnjavanju kretanja cijena dizela i benzina u BiH ti su analitičari zaveli građane predstavljajući im promjene tih cijena isključivim kretanjem cijena nafte. Po tome, ako su cijene dizela i benzina u BiH rasle brže od rasta cijena nafte, u pitanju su zloupotrebe od strane distributera i državu treba pozvati da djeluje. Nemam neke posebne sklonosti prema distributerima, čak mislim da su mnogi na granici nedozvoljenog dogovaranja o cijenama, ali to je pitanje kojim se ne želim ovdje baviti.

Suština je moje objave to da javnosti treba predočiti istinu da cijene benzina i dizela (uz činjenicu da su fiskalna opterećenja na derivate vrlo visoka sukladno politikama EU) rastu kao rezultat rasta troškova prerađene nafte, ali i rasta tražnje za benzinom i dizelom zbog toga što se ne mijenjaju navike u potrošnji, kako u svijetu, tako i u EU, a tako i u BiH. Kada se na pravi način da dijagnoza stanja, onda je moguće javnim politikama djelovati u pravcu rješenja u korist općeg javnog dobra.

Ta istina počinje od abecede naftne ekonomije i tržišta naftnih derivata koja se sastoji u sljedećem:

– cijene nafte imaju svoju dinamiku kao rezultat odnosa ponude i tražnje na realnom tržištu (commodity market) koje iznosi oko 100 miliona barela na dan, odnosno oko 5 milijardi tona nafte godišnje u 2022. godini i tu su odnosi tražnje i ponude prilično usklađeni

– cijene nafte imaju također dinamiku uvjetovanu tražnjom nafte po osnovi investicijskih operacija na osnovi futures koje višestruko povećavaju tražnju za naftom u vrijeme političkih i drugih neizvjesnosti i to je simboličko tržište koje je nemoguće predviđati

– cijene naftnih derivata, prije svega dizela i benzina ovisne su jednim dijelom o troškovima proizvodnje u kojima je dominantno utjecajna nafta, a zatim i troškovi složenih tehnoloških procesa njihove proizvodnje.

Sem troškova na njihove cijene utječe tražnja za derivatima, što znači da cijene derivata proizlaze iz specifičnosti njihovih tržišta, neovisno o cijeni nafte, drugim riječima cijene benzina i dizela rastu kao rezultat rasta tražnje (broja motornih vozila, dohotka i sklonosti korištenju drumskog prevoza u odnosu na druge vidove transporta), tako se dešava da ljeti cijena tih derivata raste zbog rasta tražnje, neovisno o kretanju cijena nafte

– benzin i dizel gorivo u BiH se već nekoliko godina ne proizvode, nego se uvoze iz Srbije, Hrvatske i sa Mediterana, kao referentne cijene služe Platt-s kotacije sa određenim premijama i na tom tržištu se formiraju spot cijene (rezultat ponude i tražnje u određenom momentu) po kojima se realiziraju nabavke čak i od strane Rafinerije Pančevo i Rafinerije Rijeka sa određenim premijama

– cijene dizela i benzina mogu rasti neovisno o rastu cijena nafte, a mogu i padati neovisno o padu cijena nafte, zato je potpuno neprofesionalno promatrati cijene derivata isključivo u funkciji kretanja cijena nafte– pored spot cijena na Mediteranu za benzin i dizel gorivo na domaće cijene utječe i kurs dolara prema KM (u januaru bio 1,72 KM, a najviše je bio na nivou od 1,875 KM)

– za BiH je kretanje cijena nafte samo indikativna informacija, pa umjesto kotacija nafte treba promatrati Platt-s kotacije na Mediteranu i tako promatrati dinamiku i predviđati kretanje cijena dizela i benzina na BiH tržištu u postojećim uvjetima fiskalnih opterećenja i administrativne kontrole cijena derivata.

Dakle, analitičari, promjenite ugao promatranja i kontekst analize cijena derivata i informirajte građane na pravi način.

Kao ilustraciju svega što sam naveo dajem mjesečne podatke o kretanju cijena od decembra 2021. do danas za naftu Brent, za dizel i benzin na Mediteranu (izvor Platt-s kotacije od jedne domaće naftne kompanije) i podatke o maloprodajnim cijenama dizela i benzina u BiH.

Podaci iz grafikona pokazuju da je u junu 2022. u odnosu na decembar 2021. godine cijena nafte povećana za 68,8%, a na Mediteranu cijena dizela za 109,% i benzina za 84,5%, dok je maloprodajna cijena benzina u BiH povećana za 28,5%, a cijena dizela za 49,8%. Dakle, u potpunosti potvrđeno sva obilježja tržišta naftnih derivata i teza da cijene derivata nisu isključivo rezultanta cijena nafte.

main image

FOTO: Facebook: Grafikon

Izvor: Buka

BONUS VIDEO

Slični članci

Hercegovačke kamiondžije u humanoj misiji za Kosmet

Urednik

Pjesnik Đorđe Nešić za „Nezavisne“: Stihom se oslanjam na Dučića

Urednik

Najava: Muzičko – poetski program “Koracima dalekim”

Urednik

Najava: „Dani japanskog filma“

Urednik

Srpska bogatija za 27 mališana: U Trebinju i Nevesinju rođena po jedna beba

Urednik

Najava: Premijera dokumentarnog filma “Prvih 25 godina Moto kluba TNT Trebinje”

Urednik

Trebinjka Natalija Sulaver najbolja na BH Tennis Masters U12

Urednik

Džudisti „Leotara“ uspješni na Međunarodnom turniru na Cetinju

Urednik

Predviđene subvencije od 250.000 KM domovima penzionera Banjaluka i Trebinje

Urednik

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavljamo da se slažete sa ovim, ali možete odustati ako želite. Prihvati Pročitaj više