Emocionalna inteligencija je sposobnost prepoznavanja, razumevanja i upravljanja sopstvenim emocijama, kao i efikasnog odnosa sa drugim ljudima. Istraživanja su pokazala da je visok nivo emocionalne inteligencije često povezan sa uspehom u karijeri i ličnom životu. Za razliku od IQ-a, emocionalna inteligencija (EI) nije nepromenljiva – može se razvijati i usavršavati kroz praksu.
U nastavku saznajte pet osobina koje karakterišu ljude s visokom emocionalnom inteligencijom i proverite da li ih prepoznajete kod sebe.
1. Prihvataju kritiku bez poricanja ili teskobe
Jedna od ključnih osobina emocionalno inteligentnih osoba je samosvest. Oni razumeju šta ih motiviše, šta ih uznemirava i kako reaguju u različitim situacijama. Kada prime kritiku, ne prebacuju krivicu na druge niti dozvoljavaju da ih ona obeshrabri.
Neki se na kritiku osvrću empatično, razmišljajući o njenom značenju i mogućim poboljšanjima. Drugi analitički procenjuju šta je pošlo po zlu i odmah traže način da to isprave. Bez obzira na pristup, ovakvi ljudi ne pribegavaju izgovorima ili osećaju teskobe – za njih je kritika prilika za rast.
2. Otvoreni su za različita mišljenja
Visoka samosvest omogućava im da slušaju bez predrasuda. Oni ne odbacuju ideje samo zato što se razlikuju od njihovih, već se trude da razumeju tuđe perspektive. Ova otvorenost ih čini idealnim sagovornicima u situacijama kada je potrebna podrška, razumevanje ili rešavanje problema.
3. Znaju kako da slušaju
Dobro slušanje podrazumeva prepoznavanje emocija koje bi mogle da ometaju razumevanje sagovornika. Ljudi s visokom emocionalnom inteligencijom razvili su sposobnost da se odvoje od svojih emocija i fokusiraju na ono što im se zaista govori. To ih čini izuzetno veštim u komunikaciji i rešavanju konflikata.
4. Prihvataju krivicu kada pogreše
Umesto da troše energiju na opravdanja ili dokazivanje svoje ispravnosti, emocionalno inteligentne osobe iskreno se izvinjavaju kada shvate da su pogrešile. Njihovo izvinjenje je jednostavno i autentično, čime brzo vraćaju odnose na pravi put. Na primer: „Izvini, nisam dobro postupio. To nisam namerno uradio.“
5. Imaju zdrav pristup odnosima s ljudima
Emocionalno inteligentni ljudi znaju da upravljaju svojim i tuđim emocijama. Oni su strpljivi, pažljivi i fokusirani na rešavanje problema, ali istovremeno ne tolerišu toksično ponašanje. Njihova kombinacija empatije i odlučnosti omogućava im da brzo i efikasno deluju u izazovnim situacijama, prenosi Forbes
Izvor: Naxi.rs