Ovom odlukom se do kraja godine ukida carina na uvoz električnih automobila u BiH te znatno smanjuje carinska stopa za uvoz hibridnih automobila sa dosadašnjih 15 na pet odsto.
– Na ovaj način želimo motivisati stanovnike te javni i privatni sektor na kupovinu i uvoz ove vrste automobila, u cilju smanjenja zagađenja vazduha i bolje zaštite okoline te podizanja bezbjednosti u saobraćaju – saopšteno je iz Savjeta ministara.
Dodaju da bi istovremeno zbog porasta uvoza električnih i hibridnih vozila trebalo doći do otvaranja novih radnih mjesta kod ovlaštenih trgovaca ili servisa, ali i porasta ulaganja u električne punionice, što je još jedan podsticaj ubrzanju realizacije projekta električnih punionica za ovu vrstu vozila, čija je priprema u toku.
– Ovo će doprinijeti dekarbonizaciji kao jednom od ključnih stubova Zelene agende za zapadni Balkan u borbi protiv klimatskih promjena – dodaje se u saopštenju.
Predsjednik Udruženja ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima pri Privrednoj komori FBiH, Haris Muratović rekao je za “Glas Srpske” da je ova odluka veoma konkretna i svrsishodna mjera.
– Ova mjera dolazi sa blagim zakašnjenjem, ali će u svakom slučaju doprinijeti masovnijoj prodaji i uvozu električnih automobila i hibrida, te će se kao rezultat imati smanjenje zagađenja koje prouzrokuju automobili – rekao je Muratović.
Dodao je da električni automobili imaju višestruku korist, smanjuju buku, bezbjedniji su, a sada će biti i povoljniji za kupce.
– Kada dođu da gledaju ova auta iznenade se podatkom da oni potroše samo dvije KM na 100 kilometara. I servis je mnogo povoljniji, jer se samo mijenjaju filteri zraka i klime. Zbog toga možemo reći da vrijeme električnih automobila tek dolazi – kazao je Muratović.
Direktor banjalučkog preduzeća “EP Mobile” Nikola Karan kaže da je smanjenje carinske stope pri uvozu ovih vozila stimulans za kupce.
– Kada je poskupilo gorivo došlo je i do buđenja svijesti kod građana da se odlučuju za električna vozila. Naša firma radi intenzivno na strukturi i mreži punionica, pa ćemo od 1. decembra imati softver i aplikaciju koja će objediniti sve naše punionice u BiH, čime ćemo ući i u proceduru naplatnog sistema – kazao je Karan.
Ekonomista Zoran Pavlović kaže da su ovu aktivnost sprovele i druge zemlje iz okruženja, te na taj način stimulišu vozače da kupe automobil na struju.
– Koliko će ta odluka imati efekta zavisi od metodologije rada UIO BiH, a sa druge stane i od vozača, kada postanu svjesni prednosti električnih auta – kazao je Pavlović.
UIO BiH
Iako je prodaja električnih vozila u svijetu lani udvostručena, dostigavši rekordnih 6,6 miliona, u BiH je taj broj i dalje simboličan. Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH, za prvih šest mjeseci ove godine uvezena su 22 električna automobila.
– Uvezeno je 16 iz Njemačke, po dva iz Francuske i SAD, te po jedan iz Koreje i Italije. Najskuplje je plaćen “porše tajkan GTS” i to skoro 190.000 KM – podaci su UIO BiH. Uvezeno je i 319 hibrida u vrijednosti od 17,386,075.59 KM .
Izvor: Glas Srpske