Špic sezone se skoro završio i rezultati hotelijera i izdavalaca privatnog smještaja nijesu na zadovoljavajućem nivou. Kako su kazali Pobjedini sagovornici, špic se sveo na samo 20 dana. Jul i avgust bili su duplo slabiji po tražnji od prošle godine, pa očekuju bolju situaciju u postezoni. Daleko smo od rekorda ili “bila je, ne ponovila se”, bez organizacije, ozbiljne ponude i sa mnogo problema. Takođe i nedostatak festivala Sea Dance ove godine skratio je sezonu jer je izostao veliki broj ljubitelja ovog događaja. Njihove bojazni su da ćemo teško bez drastičnih promjena u ponudi i organizaciji uspjeti da u narednim godinama privučemo visokoplatežne goste.
Ni planova ni organizacije
Pomoćnik generalnog direktora hotela Budva i direktor prodaje Mića Ivanović kazao je da sezona nije bila na očekivanom nivou, ali da su zadovoljni odrađenim.
– Činjenica je da je sezona bila izazovna i zahtijevala je aktivno praćenje tržišta i brze reakcije i odluke. Na kraju, kada sumiramo, imamo bolji jul u odnosu na prošlu godinu i isti avgust, kada govorimo o finansijskim rezultatima. Kada je riječ o popunjenosti ona je u julu bila na istom nivou kao i prošle godine na otprilike 92 odsto, u avgustu mali pad zauzetosti u poređenju sa prošlom godinom za dva odsto, zauzetost ove godine je 94 odsto, i naznake su da neće doći do većih izmjena do kraja mjeseca – ističe Ivanović.
Definitivno je, po njegovom mišljenju, došlo do izmjene strukture gostiju i ova sezona je jasno pokazala da je planirani i organizovani turizam jako bitan kako za hotele tako i privatne izdavaoce smještaja.
– Problem manje popunjenosti i tražnje je definitivno siromašnija avio-dostupnost i razni problemi što avio što aerodrom kompanija. Drugi veliki problem je infomacija i rast cijena. Potvrdilo se staro pravilo da se u “težim vremenima” sa velikom stopom inflacije i manje novca, ljudi prvo odriču odmora. Treći veliki problem je nedostatak gostiju sa ruskog i ukrajinskog tržišta kao i nedostatak velikih turoperatora kao što je na primjer TUI – naglašava Ivanović.
Ove godine je, kako ističe, najveći broj gostiju bio iz Srbije, Turske i Izraela.
– Nezavisno od tržišta gosti koji odaberu naš hotel generalno su dobri potrošači. Činjenica da smo na glavnoj terasi i na glavnom gradskom šetalištu u špicu sezone u periodu noći, kada je ranijih godina bilo nemoguće ostaviti sto, ove godine imali slučaj da su stolovi ostajali prazni bez tražnje i rezervacija je jedan od pokazatelja situacije. Takođe oni koji nijesu gosti hotela uvijek su se radije odlučivali za stolove koji nijesu apservirani, što pokazuje da je platežna moć turista ove godine definitivno bila slabija – objašnjava Ivanović.
Što se tiče najavljenih rekorda, kaže da se teško možemo njima pohvaliti.
– Prošla godina je bila duplo bolja po tražnji. Tranzit koji je bio prošle godine neuporedivo je veći upoređujući sa ovom. Hotel našeg tipa, koji se nalazi u strogom centru sa prepoznatljivom uslugom i sadržajima, u pojedinim danima sezone ostajao je i na tri do četiri slobodne sobe bez interesovanja. Jednostavno je opala tražnja. Razni alati u prodaji su pogurali interesovanje i uspjeli smo da dođemo do zacrtanih ciljeva, ali ni govora nema o bilo kakvim rekordima. Predsezona je bila odlična, i tu su zabilježeni rekordi. Nadam se da će takva biti i postsezona, a najave koje imamo su zadovoljavajuće i već prelaze rezultate od prošle godine – najavljuje Ivanović.
Što se tiče špica sezona on se, kako je istakao, skoro izgubio i trajao svega 20 dana.
– Najžalije je što se špic sezone veže za rad diskoteka i gostovanja u diskotekama. Već sada je jasno da je gubitak festivala Sea Dance velika greška, jer je upravo manifestacija ovakvog tipa produžavala sezonu i upotpunjavala prazninu – objasnio je Ivanović.
Problemi se ponavljaju
Što se tiče problema, kako je istakao, iz sezone u sezonu se ponavljaju.
– Definitivno je da se Budva ove sezone uspavala, da nema želje da se turističko elitno mjesto vodi i održava na način koji zaslužuje. Glavni nedostaci su čistoća, sređivanje šetališta i djelova šetališta koji u najmanju ruku izgledaju zastrašujuće. Problem parkinga je nešto što nas muči godinama. Skoro sve ulice su pretrpane automobilima i većina trotoara je blokirana kolonama automobila, a glavno gradsko šetalište služi kao prometna auto-cesta, u kojoj svako može da uđe, od motora, automobila, dostavnih vozila, kamioneta do kamiona – ističe Ivanović dodajući i da je prilaz Starom gradu blokiran parkiranim automobilima.
– Veliki problem je što Budva nema ponudu kao ni osnovnu dostupnost osobama sa posebnim potrebama koja koriste kolica. Nijedna plaža u Budvi nije predviđena za osobe sa posebnim potrebama. Još jedan veliki problem je proces izgradnje solitera u prvoj zoni mora – zaključuje Ivanović.
Direktorica Udruženja izdavalaca privatnog smještaja u Crnoj Gori Branka Džoganović kazala je Pobjedi da nijesu zadovoljni tokom sezone jer su gosti u značajnom broju počeli da pristižu tek u drugoj polovini jula.
– Ne možemo biti zadovoljni. Nedostatak planiranja, saradnje i sinhronizovanog djelovanja nadležnih zaduženih za upravljanje destinacijom je ove godine učinio posebno vidljivim sve nedostatke naše destinacije – objasnila je Džoganović.
Istakla je da u u privatnom smještaju imamo oko 100.000 kreveta i da je to ozbiljan kapacitet kojim se ne može baviti periodično i stihijski.
– Potrebna su ozbiljna, dugoročna, razvojna rješenja, podsticajne mjere, sistematizacija kapaciteta, standardizacija. Da bi bilo bolje potrebno je da grad i država isprate razvoj postojećih kapaciteta jer su osnova svake ponude koja se plasira na emitivna tržišta – smatra Džoganović.
O tome kakve ćemo goste dočekati, kako je istakla, zavisi od naše ponude koja nije bila na zadovoljavajućem nivou.
– Mislim da ozbiljnu analizu zahtijeva prvenstveno sa kakvom ponudom smo dočekali goste. Privatni smještaj je samo jedan segment, usluga, u ukupnom turističkom proizvodu. Prije ocjene gostiju moramo se pozabaviti kome smo to bili dostupni kao destinacija, u kojoj mjeri i sa kakvim proizvodom smo dočekali te goste – poručuje Džoganović.
A što se tiče rekorda ni u privatnom smještaju ih ne pominju.
– Evidentno ih nema. A ako neko od koga ubirate prihod nije zadovoljan onda mislim da nema prostora ni za euforiju u drugim sektorima, jer su izdavaoci direktni potrošači i korisnici usluga tokom cijele godine – kaže Džoganović.
Kako je naglasila predsezonu i postsezonu su preuzeli uglavnom hoteli, svojim akcijskim cijenama, mogućnošću plaćanja na rate i ugovorima sa agencijama.
– Špic sezone je evo nepun mjesec ove godine, tako da ovo vidim kao alarm i samim izdavaocima da budu zahtjevniji prema svojim lokalnim samoupravama. Ovo je tema koja “od juče” mora biti prioritet ako misle da se ova sezona ne ponovi. Najefikasniji način djelovanja je ići sa konkretnim inicijativama ka predstavnicima mjesne zajednice. Udruženje je tu da ih podrži – poručila je Džoganović.
Jovan Vukalović, direktor hotela Lighthouse u Igalu kazao je Pobjedi da je ova sezona, kada je u pitanju njihova kompanija, bila izuzetna i u skladu sa najavama. Smatra da su one kolege koje su imale uravnoteženu cjenovnu politiku zabilježile odličnu popunjenost.
– Većina aranžmana je dogovorena još prije nove godine, a naročito nas raduju rezultati ostvareni u predsezoni kao i povratak nekih partnera sa kojima smo sarađivali prije pojave korone, a koji su imali značajan udio u popunjavanju kapaciteta – kazao je Vukalović koji smatra da se rezultati ostatka turističkog sektora razlikuje individualno od objekta do objekta.
Što se tiče tržišta kaže da su im bili dominantni gosti iz regiona i da bi voljeli da su bili veće platežne moći.
– Međutim, mora im se priznati izuzetna lojalnost i postojanost jer su nam omogućili da se i u najtežim vremenima po turistička kretanja održimo u poslu i ostvarimo dobre rezultate – kazao je Vukalović i napominje da se oni ipak mogu pohvaliti rekordima.
Izostao špic
– Kada je naš hotel u pitanju to je gotovo izvjesno. Ukoliko popunjenost u postsezoni bude u skladu sa onim što je ugovoreno, a što ne bi trebalo da bude upitno, ovo će za nas biti rekordna sezona – kaže Vukalović dodajući da smo izgubili onaj špic sezone na koji smo navikli.
– Statistički podaci možda ne govore u prilog toj tvrdnji, ali nijesam siguran ni da ih realno sagledavamo. Ako izuzmemo saobraćajne gužve stiče se utisak da je onaj špic na koji smo navikli izostao – kaže Vukalović koji apeluje na stalne probleme koje imaju godinama a to su definitivno saobraćajne gužve, ne tako dobre avio-povezanosti, problem buke, kao i problem sa komunalnom infrastrukturom koji je prisutan već duže…
– Sve to dovodi u pitanje održivost destinacije, ali i podriva naše težnje da se radi na većoj zastupljenosti bolje platežnih gostiju sa zapadno-evropskog tržišta, Amerike, Kine, Izraela… – zaključuje Vukalović.
Golubović: Poskupljenja uticala na opadanje posjete
Direktor Centra za istraživanje i razvoj turizma Petar Golubović smatra da rekorde u broju gostiju koji su nas posjetili ove sezone treba uzeti sa rezervom jer građane Ukrajine i Rusije, koji trenutno žive u Crnoj Gori, ne možemo tretirati kao turiste. Takođe smatra da su povećane cijene usluga u junu, julu i avgustu uticale na opadanje posjete jer nam je u globalu većina gostiju iz regiona koji su senzibilni na poskupljenja.
– Zvanične podatke o prihodima koji su ostvareni tokom sezone, kao i o broju turista treba uzeti s rezervom upravo zbog velikog broja Ukrajinaca i Rusa koji sada žive kod nas. Sezona je krenula “jako” pa smo imali dobre rezultate u martu, aprilu i maju, da bi posjeta u junu, julu i avgustu bila slabija od očekivane. Poskupljenja su značajno uticala na potrošnju u restoranima i kafićima, međutim marketi bilježe rekordnu prodaju – kazao je Golubović što govori da je vanpansionska potrošnja bila lošija ove godine.
Izvor: Boka News