Raskošni platani, brojni manastiri i mostovi samo neki su od razloga koji privlače turiste u najjužniji grad Republike Srpske, a kako bi ljepote Trebinja što duže zadržali u sjećanju nerijetki svoju posjetu gradiću iz bajke završe kupovinom suvenira. Tako je nastalo nekoliko štandova i radnji koji se bave prodajom raznolikih čuvara uspomena, čije smo poslovanje tokom perioda van turističke sezone ispitivali za današnju emisiju “Jutro sa Padrinom”.
Na samom ulasku u Gradski park, rijetko kome neopaženo može proći bogato opremljen štand Ivana Kostića. Prodajom suvenira bavi se već duži vremenski period, a kako je rekao ovo zanimanje mu je jedini izvor prihoda od koga može da obezbjedi pristojan život. Međutim, na poslovanje tokom zimskog perioda može da se požali, jer je turista mnogo manje, što ovim prodavcima ugrožava i prodaju.
“Trenutno prodaja suvenira ne ide bas najbolje. Prođe po nešto, a najčešće su to sitne stvari kao što su mageti. Skuplje stvari poput slika i satova najviše prolaze u jeku sezone, koja traje oko tri četiri mjeseca ljetnog perioda. Najbolje vrijeme za naš rad zimi je tokom novogodišnjih praznika, kao i za Dan žena, kada pravimo posebne ponude”, kazao je Ivan za “Padrino radio”.
Kako nam je istakao, u rijetkim posjetama turista, najviše se pazare magneti koji koštaju jednu do dvije KM, dok se za satove koji su nešto skuplji sa cijenama od deset do 20 KM slabije opredjeljuju.
“Najčešći pazarni dani za nas su vikendom, kada grad posjete turisti iz susjednih država. U ovom periodu najviše je turističkih tura iz Srbije i Hrvatske, a u posljednje vrijeme su nas obilazili i Irci, Nijemci i Šveđani. Najveću pažnju privukli su im ručno izvedeni radovi, jer je to na njihovom prostoru znatno skuplje. Ipak u rijetkim slučajevima opredjele se da za njihovu kupovinu, tako da se raspitivanje o ručnim tvorevinama uglavnom završi sa par napravljenih fotografija”, naglasio je Ivan za slušaoce “Padrino radija”.
Tako je, prema Ivanovim riječima od novembra do početka proljeća za dobru zaradu najslabiji period, a s obzirom da radi na otvorenom dnevnice nerijetko znaju uskratiti ružno vrijeme, jaki vjetrovi i kiše.
U srcu starog grada smještena je suvenirnica “Ćiro”, čiji se radnici takođe mogu požaliti na slabije posjete turista tokom ovog perioda.
“Prodaja je mnogo manja van turističke sezone, s tim da nam vikend malo popravi prosjek. Tako nam često svrate Rusi, Srbijanci i Crnogorci. Sve to zavisi od praznika, jer obično u tom periodu bude više turista, a samim tim i kupaca”, rekla je radnica za “Padrino radio”.
Ipak, kako je istakla prodajom su zadovoljni, što i jeste razlog zašto rade i tokom ovog perioda.
“Uvijek neko svrati, a najveća zaneteresovanost je za magnete sa motivima našeg grada, s tim da su najinteresantniji mostovi, Hercegovačka gračanica, panorama Trebišnjica. Pored magneta sa veoma pristupačnim cijenama, ono što plijeni pažnju turista su i ukrasne šolje koje su ukrašene sličnim motivima”, istakla je radnica.
Rekla je da što se tiče prodaje slika, domaće stanovništvo nije posebno zainteresovano, te su i njihovi najčešći kupci turisti. Pored slika grada za koje se najčešće odlučuju, ne zaostaje mnogo ni prodaja ostalih umjetničkih djela, kao što su su slike sa motivima mrtve prirode.
Još jedna prodavnica suvenira, prepuna ručno izgrađenih čuvara uspomena, krije se u tunelu, na ulasku u stari grad “Art Špajz”. A ispred ove suvenirnice razgovarali smo sa Draženom Milićem.
“Imamo sreću da je turistička sezona u našem gradu sve duža, te možemo reći da se ljetna produžila za nekih 15 dana, a i zagrijavanje za zimske praznike počelo je mnogo ranije. Ipak, trenutno je mnogo manje turista, ali taj nedostatak upotpunjuje domaće stanovništvo koje sve više kupuje suvenire, ali i slike, koje su kako kažu odličan izbor za poklon dragim ljudima”, rekao je Dražen Milić za “Padrino radio”.
Kao najprodavinije prozvode van sezone, i ovaj prodavac istakao je jeftinije stvari, gdje spadaju magneti, sa cijnom od dva do tri evra.
“Zbog slične kulture najbolji kupci su dolaze iz Srbije, Crne Gore i Bugarske. Iako je sve više posjetioca iz zemalja Zapadne Evrope, njihova kupovina se ne može porediti sa prihodima koje nam ostave balkanski narodi”, istakao je Dražen i dodao da su najčešće prodavani suveniri sa prepoznativlja obilježjima Trebinjima, kao što su Stari grad, Perović most i Hercegovačka gračanica.
Bilo da su ih dobili na poklon, služe im kao ukrasi ili upotpunjuju kolekciju sjećanja na putovanja, nema sumnje da trebinjski suveniri krase brojne domove svijeta, a kako bi još više proslavili naš grad nadamo se da će ovi trgovci ostavariti još bolju prodaju u periodu koji slijedi.
Milica Doderović/ Ivana Kardum
Radio Padrino, HP, februar 2020.