Više od 1.000 putnika na aerodromu Dablin prošle nedelje poljubilo je vrata aviona. Redovi za ukrcavanje bili su predugi zbog čega su propustili svoje letove. Haotičnom letu na aerodromima svedočimo širom Evrope i Sjedinjenih Američkih Država, a stručnjaci to opisuju kao „savršenu oluju“ jer nakon pandemijskih mera odjednom svi žele da putuju.
Upravo zbog tih mera aerodromi i avioprevoznici otpustili su mnogo radnika kojima ne uspevaju da pronađu zamenu, prenosi „Jutarnji list“. Zbog situacije na dablinskom aerodromu vlada je zatražila od direktora aerodroma da osmisli plan za ostatak leta. Nesuđenim putnicima obećali su da će im nadoknaditi troškove za propuštene letove.
Korisnik „Tvitera“ Ralf Mekari napisao je da je „svedočio stampedu“ na aerodromu u Dablinu.
„Video sam više reda tokom evakuacije u Kabulu prošlog avgusta“, prokomentarisao je on.
Holandska aviokompanija KLM prestala je da prodaje karte na četiri dana prošle nedelje, nakon haosa u Shipholu u aprilu i maju. Putnicima koji ne žele da se gužvaju u dugim redovima ponudili su opciju prebacivanja leta. Na engleskim aerodromima Mančester, Hitrou i Getvik redovi sežu i van zgrada. Povrh svega, aviokompanije – a naročito „Britiš ervejz“, „Izidžet“ i „Tui“ – masovno gube prtljag i otkazuju letove.
Problem nije samo u Evropi. Američki „Delta erlajns“ otkazao je više od 500 letova tokom produženog vikenda za Dan sećanja. Najavili su da će otkazivati do 100 letova dnevno tokom leta kako bi umanjili smetnje. „Amerikan erlajns“ je samo u ponedeljak otkazao više od 100 letova.
Još u aprilu je Kristofer Eliot iz američkog udruženja za zaštitu potrošača predvideo haos koji će da usledi na američkim i evropskim aerodromima.
„Mrzim kad sam u pravu. Sve se odvija onako kako sam i mislio. Čini mi se da će biti još gore. Ovo je samo uvertira za ludo leto. Cene gasa i dalje su visoke, potražnja je rekordna i opterećuje celi sistem a nedostaje nam pilota. Kompanije još nisu zaposlile osoblja koliko je potrebno“, rekao je Eliot.
„Glavni uzrok (problema) je osoblje. Poremećaj nije jednak u celoj industriji. Britanski „Džet2“ ima problema, ali ne na nivou „Britiš ervejza“ ili „Izidžeta“. Ni „Rajaner“ nije toliko loš. Odbrana aviokompanija je ta da nisu dobile dovoljno upozorenja o ponovnom početku putovanja. U tome ima istine, ali očito da su neke kompanije i aerodromi uspele da se saberu, dok su neki u potpunoj katastrofi“, rekao je Rori Boland, urednik časopisa „Which? Travel“, dodajući da kompanije i aerodromi neće uspeti da zaposle dovoljno osoblja ako ne poboljšaju uslove.
„Britiš ervejz“ trenutno nudi posao pružanja zemaljskih usluga na Hitrouu uz bonus od 1.000 funti za prijavu. U opisu posla stoji da kandidati moraju biti voljni i sposobni da rade u smenama tokom svih 24 sata u danu, sedam dana u nedelji, 365 dana u godini, da dižu teret do 32 kilograma i da mogu da se nose s poslom u britanskim vremenskim uslovima. Ali, plata koju nude je ispod prosečne britanske.
„Teško je predviđati, ali ono što znamo je da nismo još dosegli vrhunac putovanja. Kratkotrajnih rešenja za nedostatak osoblja nema. Pod ta dva uslova teško da će kompanije smisliti bolja rešenja od otkazivanja letova“, zaključio je Boland, piše „Jutarnji list“, prenosi „Blic“.
Izvor: B92