Rekao je to danas direktor Osnovne škole „Desanka Maksimović“ iz Stanara Aleksandar Ristić u Tesliću tokom 14. Škole pedagoga i direktora osnovnih škola i predškolskih ustanova.
Ristić je upozorio je da se fizičko nasilje preselilo na internet i društvene mreže, takozvano sajber nasilje i da je multisektorski tim ove škole sproveo istraživanje i utvrdio da je 76 odsto učenika u predmetnoj nastavi koji imaju društvenu mrežu „tik-tok“ učestvovalo u jednom od izazova.
-Učenici su, u skladu sa postupcima, upućeni na savjetodavni rad sa pedagogom, odnosno sa disciplinskom odgovornošću koji takav prekršaj nosi, ali cilj nije samo kazna za te učenike već da shvate šta je za njih ispravno, a šta pogrešno – naglasio je Ristić.
Kada je riječ o preventivnim aktivnostima, on je ukazao na Ristić je upozorio da je istraživanje ukazalo i da više od 90 odsto učenika koristi platformu „Jutjub“ koja nije namijenjena djeci.
Ministar prosvjete i kulture Republike Srpske Željka Stojičić poručila je da je bezbjednost i prevencija nasilja u školama potreba s obzirom na sve prisutniju pojavu vršnjačkog nasilja na koje treba pronaći adekvatan i stručan odgovor. Stojičićeva je navela da resorno ministarstvo već ima potpisane protokole prema kojima se postupa kada se desi slučaj vršnjačkog nasilja.
-Kada je riječ o prevenciji, oslanjamo se na struku, prije svega na onu koja djeluje u školama i na Republički pedagoški zavod i Inspektorat – izjavila je Stojičićeva.
Ona je ukazala i na značaj obrazovanja nastavnog osoblja kako bi na vrijeme prepoznali taj vid nasilja, da ne bi eskalirao i pretvorio se u nešto neželjeno.
-Cilj nam je, prije svega, da razvijamo vaspitni sistem, jer samo ako to dobro uradimo onda će i obrazovni proces u školama biti na zadovoljstvo nastavnika, profesora i učenika – rekla je Stojičićeva.
Direktor Republičkog pedagoškog zavoda Predrag Damjanović rekao je da je situacija u Srpskoj po pitanju vršnjačkog nasilja kao i u zemljama regiona, s tim što postoji problem u definisanju koji oblici nasilja se mogu podvesti pod vršnjačko, zbog čega su na ovom seminaru angažovani i predavači iz oblasti bezbjednosti.
-Vršnjačko nasilje nije gledanje poprijeko, povlačenje za kosu, gurkanje, a najviše toga ima – napomenuo je Damjanović.
On kaže da je u posljednje dvije godine uočen trend blagog povećanja broja slučajeva ovog nasilja zbog čega je, sa Društvom psihologa Srpske, sprovedeno istraživanje kojim je utvrđen uticaj izolacije tokom epidemije virusa korona na ponašanje djece koja su izgubila naviku druženja i međusobnog pomaganja.
Damjanović je ukazao na to da institucije u Republici Srpskoj imaju protokole ponašanja kada je riječ o vršnjačkom nasilju koji se primjenjuju tek kada se ono i dogodi, te istakao da je cilj prevencija pojavnih oblika i prepoznavanje djece sklone ekscesima.
Direktor Društva pedagoga Republike Srpske Drago Branković ukazao je na osam modela prevencije vršnjačkog nasilja u školama i bezbjednosti koji su tokom dvodnevnog seminara predstavljeni direktorima i pedagozima, a riječ je o primarnoj prevenciji koja obuhvata sve učenike, nastavnike i zaposlene u školama.
Sekundarna prevencija, napominje on, obuhvata samo učenike koji su skloni nasilju ili su imali nasilničko ponašanje, dok tercijarna podrazumijeva individualni rad sa nasilnicima i žrtvama nasilja.
-Posebno su problematični oni koji posmatraju šta se dešava, a istraživanja pokazuju da ti posmatrači poslije toga postaju žrtve, te da vrlo često žrtve nasilja postaju nasilnici – rekao je Branković.
Četrnaestu školu pedagoga i direktora osnovnih škola i predškolskih ustanova organizovali su Republički pedagoški zavod i Društvo pedagoga Republike Srpske o temi „Prevencija vršnjačkog nasilja u školama i bezbjednost u predškolskim ustanovama i osnovnim školama“.
Izvor: Glas Srpske