RS i BiH Vijesti

Zašto žene voze automobile: Dok razvoze djecu i idu u nabavku susreću se sa seksističkim komentarima

Različite studije radjene u Evropi i svijetu pokazuju da transport nije rodno neutralan, da žene i muškarci imaju različite potrebe i obrasce mobilnosti, i da neadekvatni transportni sistemi mogu ženama ograničiti pristup obrazovanju, ekonomskim mogućnostima i zdravstvenoj zaštiti i uticati na produbljivanje rodne nejednakosti.

U želji da provjere “putne” navike žena i muškaraca u Bosni i Herecegovini – koliko često voze kola, za šta ih najčešće koriste i da li se osjećaju sigurno u saobraćaju, itd., Helsinški parlament građana i Centar za životnu sredinu su, u periodu od marta do maja 2023., organizovali on-line anketu koju su ispunile 4862 osobe, od toga 3618 žena (74,4%) i 1244 muškaraca (25,6%).

Najveći dio njih (71,6%) su aktivni vozači/ce koji svakodnevno koriste automobil; njih 21,2% ga koristi samo povremeno, dok 7,3% vozi samo u rijetkim prilkama.

Među anketiranim najmanje je „neiskusnih“ vozača, odnosno onih koji su tek položili vozački ispit (11%). Najviše ih je u grupi onih koji posjeduju vozačku dozvolu izmedju 2 i 5 godina (36%) i duže od 10 godina (30%).

Odgovori anketiranih su pokazali da polovina njih (51%) vozi automobile koji su registrovani na nečije drugo ime.

Automobili koji se voze u Bosni i Hercegovini su najčešće registrovani na muškarce. Odgovori anketiranih pokazuju da je 1179 vozila registrovano na muževe ili očeve, naspram samo 290 onih registrovanih na majke i supruge.

Podaci o tome čije je to drugo ime govore u prilog još uvijek jakih patrijarhalnih obrazaca prema kojima je muškarac (otac, muž, brat, svekar, itd.) onaj koji raspolaže i upravlja imovinom.

main image

Naime, u 82% slučajeva automobil je registrovan na muško ime – auti su u najvećem broju slučajeva registrovani na muža / partnera (678) ili oca (501), a ima ih registrovanih i na svekra (15), te na stričeve, amidže i daidže (11), sinove (4), zetove (2), i djevere (2).

U strukturi ženskog vlaništva preovladjuju majke – u 245 slučajeva auto je registrovan na majku, slijede supruge – 45 i sestre – 43. U dva slučaja auto je registrovan na kćerke, a u 4 na „švalerke“.

Kad je riječ o najčešćim razlozima za korištenje automobila, najveći broj ispitanika koristi automobil za odlazak na posao i odlazak u nabavku. No, i ovdje su uočavaju rodni obrasci prema kojima se uloga žene prvenstveno svodi na brigu o drugima (o kući, o djeci) i koji sugerišu da su žene te koje češće koriste auto radi nabavke, ali i odvodjenja i dovodjenja djece iz škole ili nekih drugih vannastavnih aktivnosti.

Žene više od muškaraca automobil koriste za obavljanje nabavki i odvođenje i dovođenje djece. Naime, od 3618 žena koje su ispunile anketu, 1271 ili 35% njih koristi auto za razvođenje djece za razliku od 28% muškaraca koji koriste auto za iste svrhe. Kad je riječ o nabavkama, 79% žena naspram 70% muškaraca koristi auto za odlazak u nabavke.

Zabrinjava podatak da se čak 28,6% ili 1392 anketiranih ne osjeća sigurno u saobraćaju. Kao razlog su najčešće navodili druge nesavjesne i nervozne vozače, brzu vožnju, loše puteve, nepostojanje saobraćajne kulture, a nemali broj njih je pomenuo i pretjeranu upotrebu mobilnih telefona tokom vožnje.

Među odgovorima zašto se ne osjećaju sigurno, našli su se i ovi:

„Neki voze kao da nemaju vozačku i kao da imaju dva života“.

“Infrastruktura u Banjaluci ne podržava biciklizam i strah me je da neću udariti nekog od njih”.

„Nepoštovanje propisa, brza vožnja, pravilo ꞌprednosti novijih automobilaꞌ“.

„Ljudi se stide dati žmigavac, tatini sinovi voze bijesna auta ne razmišljajući o posljedicama, promet u Sarajevu od 14 do 18 je haos…“

NAVIKE U SAOBRAĆAJU

Što se tiče putnih navika, 60,3% ispitanika u svojoj vožnji kombinuje gradsku vožnju i duže distance, a kada kreću na put sa partnerom/partnerkom, 35,7% ispitanika se u toku vožnje mijenja sa partnerom u ulozi vozača.

46,5% se osjeća sigurno da vozi u većim i gušće naseljenim gradovima, dok se 26% njih ne osjeća sigurno. Na pitanje da li vremenski uslovi utiču na odluku da li će voziti, 66,6% tvrdi da to ne utiče na njihovu odluku, dok 25,4% izbjegava voziti po lošim uslovima.

Jedno od pitanja odnosilo se i na iskustva prilikom polaganja vozačkog ispita. Većina ih je imala pozitivno i korektno iskustvo (94,8%), dok je 5,1% njih imalo negativno iskustvo.

SEKSISTIČKI KOMENTARI

U nekolicini pojedinačnih odgovora ispitanici su tvrdili da im je komisja tražila mito, a zabilježeni su i sekstički komentari na račun žena vozačica.

Neki od njih su bili: “Ženama je mjesto u kuhinji“, „Malo ti to još vježbaj s bratom pa ćeš možda moći i sama“, „Bez dobrog ručka, nećes položiti iz prvog puta“, „Ispitivač je izjavio da ženama treba više vremena da nauče mijenjati brzine i gledati retrovizore”, „Kako žensko može polagati za kamion…“, „Nije to za tebe,ostavi to“.

Većina još uvijek aktivno vozi, a razlozi za prestanak aktivne vožnje su sledeći: 31% jer partneru/partnerki treba vozilo, 22% zbog skupoće goriva i 19% zbog straha. Značajan broj „drugih“ razloga odnosio se na trudnoću i porod kao razlog za prestanak aktivne vožnje.

Kad je riječ o drugim vidovima prevoznih sredstava ili navika, 60% anketiranih uglavnom pješači, 28,2% koristi javni prevoz, a 10,2% bicikla.

Generalno, iako se broj vozačica iz godine u godinu povećava, i dalje se uočavaju određeni rodni obrasci u „putnim“ navikama ženama i muškaraca – žene češće od muškaraca koriste automobile da bi razvozile djecu i za nabavku, auta koja voze su velikom broju slučajeva registrovana na njihove muževe ili očeve, te se i dalje susreću sa seksističkim komentarima na račun žena vozačica.

 

Izvor: Buka

BONUS VIDEO

Slični članci

Hercegovačke kamiondžije u humanoj misiji za Kosmet

Urednik

Pjesnik Đorđe Nešić za „Nezavisne“: Stihom se oslanjam na Dučića

Urednik

Najava: Muzičko – poetski program “Koracima dalekim”

Urednik

Najava: „Dani japanskog filma“

Urednik

Srpska bogatija za 27 mališana: U Trebinju i Nevesinju rođena po jedna beba

Urednik

Najava: Premijera dokumentarnog filma “Prvih 25 godina Moto kluba TNT Trebinje”

Urednik

Trebinjka Natalija Sulaver najbolja na BH Tennis Masters U12

Urednik

Džudisti „Leotara“ uspješni na Međunarodnom turniru na Cetinju

Urednik

Predviđene subvencije od 250.000 KM domovima penzionera Banjaluka i Trebinje

Urednik

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavljamo da se slažete sa ovim, ali možete odustati ako želite. Prihvati Pročitaj više